HAIE LERCO

Zařízení a aplikace

Často kladené otázky

V průběhu studie je důležité si hlídat, abyste měl(a) stále nabitý mobilní telefon pro zachování připojení ke všem zařízením. Dále je nutné mít na mobilním telefonu neustále zapnutý Bluetooth, polohu a snažit se být co nejčastěji připojený k internetu. Myslete také na každodenní kontrolu všech aplikací, jestli jsou připojeny k zařízením a synchronizují se správně. Prosíme, kontaktujte nás co nejdřív, pokud máte podezření, že Vám nějaká aplikace či zařízení přestalo fungovat.

V ideálním případě budete v průběhu 4týdenního monitorování žít dle svého běžného každodenního režimu, tedy bez dovolené. Víkendové výlety jsou v pořádku, ale delší cesty a dovolené mimo domov mohou ovlivnit výsledky studie, a proto nejsou doporučeny.

Když jste doma či uvnitř budov, snažte se mít neustále u sebe mobilní telefon, FitBit hodinky na nedominantní ruce, ActivPAL na pravém stehně a Atmotube v blízkosti do 10 metrů (aby se zachovalo připojení). Atmotube můžete ponechat na jednom místě, pokud se ve vnitřních prostorech pohybujete v krátké vzdálenosti (nebo např. sedíte za stolem v práci, díváte se na TV z domova, vaříte atp.). V případě pohybu ve vzdálenostech přibližně více než 10 metrů prosíme o současný přenos zařízení Atmotube spolu s mobilním telefonem, aby mezi nimi zůstalo připojení. Připojení můžete kontrolovat v mobilní aplikaci Atmotube. Na úvodní obrazovce by mělo být nahoře napsáno „Connected“.

Když jdete se zařízeními ven, snažte se mít neustále u sebe mobilní telefon, FitBit hodinky na nedominantní ruce, ActivPAL na pravém stehně a Atmotube v blízkosti do 10 metrů (aby se zachovalo připojení). Při pohybové aktivitě se taky snažte mít všechna zařízení u sebe. V případě deště máte Atmotube stále připnutý k batohu/části oblečení/opasku, ale je krytý deštníkem. Pokud nemáte zrovna k dispozici deštník, tak Atmotube schovejte, aby se do něj nedostala voda. Kvůli funkce, kterou plní, nemůže být současně i voděodolný.

Je nutné myslet pouze na dvě věci. Zaprvé, reportujte nám prosím jakékoliv problémy, které se Vám v průběhu studie vyskytly. Oceníme i jakoukoli zpětnou vazbu na zařízení či studii samotnou. Za druhé, po 23 dnech ve studii Vám dojde email s instrukcemi o exportu dat z Atmotube, kde Vám bude vše vysvětleno. Prosíme tedy o pravidelnou kontrolu emailu.

FitBit i Atmotube je třeba nabíjet zhruba každých 5-6 dnů. ActivPAL se nenabíjí, měl by vydržet Vaše celé monitorovací období.

Pokud zaznamenáte příliš rychlé vybíjení jakéhokoliv zařízení (FitBit, ActivPAL, Atmotube), prosíme, hned nás kontaktujte. V ideálním případě zařídíme výměnu zařízení. Pokud to nebude možné, tak je i tak pro nás důležité identifikovat zařízení, která jsou problémová, abychom je opravili či vyřadili.

Prosíme, abyste neměnil(a) žádná nastavení, pokud se s Vámi nespojíme. Vše by mělo být ze vstupních dvou dní u nás na City Campusu nastaveno správně. Pokud se Vám něco nezdá, kontaktujte nás a společně vyřešíme. Jediná povolená změna nastavení se týká hodinek Fitbit, kde si můžete dle svých potřeb zapínat/vypínat buzení displeje tzv. screen wake.

Pokud Vám přestala blikat zelená kontrolka na zařízení ActivPAL, je možné, že se zařízení vybilo a tím pádem přestalo měřit. V takovém případě Vás prosíme, abyste nás kontaktovali. V ideálním případě zařídíme výměnu zařízení.

Pokud se u Vás projevuje vyrážka či jakákoliv alergická reakce v oblasti přelepené náplastí, kontaktujte nás o tom. My si to zaevidujeme a v ideálním případě vyzkoušíte nosit activPAL na levém stehně. Chceme zdůraznit, že by se to příliš stávat nemělo, jelikož jsou náplasti voděodolné, hypoalergenní a sterilní. Myslete také prosím na pravidelnou výměnu náplastí (nejpozději po 7 dnech). Náplasti měňte radši častěji, pokud máte pocit, že se pod náplastmi hromadí pot. Detailní popis výměny náplasti a znovu nalepení activPALu najdete v dokumentu s názvem „Důležité informace ke studii LERCO“.

Pokud Vám došly náplasti či kondomek (plastový obal), kontaktujte nás. V ideálním případě vymyslíme způsob o předání/zaslání dalších. Nicméně, chceme zdůraznit, že při vstupním testování děláme maximum pro to, abychom dodali adekvátní počet náplastí pro každého probanda individuálně.

Přilepený ActivPAL na stehně by neměl vadit ani při letištní kontrole či být zachycen v detekčním rámu. Pokud by měli zaměstnanci na daném místě se zařízením problém, sundejte jej a až to bude možné, opět nalepte.

Nedá se říct přesná vzdálenost v metrech, záleží to na více okolnostech. Obecně bychom doporučili se držet ve vzdálenosti do 10 metrů. V mobilní aplikaci můžete sami vypozorovat, jestli jste k zařízení připojen(a) či nikoliv. Na úvodní stránce v aplikaci Atmotube by mělo být nahoře napsáno “Connected”.

Tlačítko na zařízení Atmotube slouží k rychlé identifikaci kvality ovzduší a k jeho zapnutí/vypnutí. Při krátkém stisknutí tlačítka se zobrazí barva indikující kvalitu ovzduší. Modrá = dobrá kvalita ovzduší; zelená = průměrná kvalita ovzduší; žlutá = znečištěné ovzduší; oranžová = velmi znečištěné ovzduší; červená = extrémně znečištěné ovzduší. Při dlouhém stisknutí nad 5 sekund se Atmotube vypne/zapne. Prosíme, Atmotube nikdy vědomě nevypínejte. V případě, že by Atmotube nereagoval/nesvítil při krátkém zmáčknutí tlačítka, tak je pravděpodobně vybitý nebo vypnutý. V případě, že Atmotube nereaguje ani po nabití můžete tlačítko na Atmotube držet po dobu 5 sekund, dokud se nerozsvítí. Tímto krokem se zapne. Zapnutí můžete zkontrolovat v mobilní aplikaci, kde by na úvodní straně mělo být nahoře napsáno „Connected“.

V případě ztracení spojení mezi mobilním telefonem a zařízením Atmotube můžete zkontrolovat několik věcí. Za prvé, ujistěte se, že máte Atmotube nabitý a je v blízkosti mobilního telefonu max do 10 metrů. Za druhé, ujistěte se, že máte na mobilním telefonu zapnutý Bluetooth. Pokud ano, můžete zkusit Bluetooth vypnout a následně zapnout. Připojení zkontrolujete v mobilní aplikaci na úvodní stránce, kde bude nahoře napsáno „Connected“. Pokud byste stále neměl spojení, kontaktujte nás. Pomůžeme Vám.

Pro zachování stejných standardizovaných podmínek pro všechny participanty studie není možné upravovat časová okna dle vlastních preferencí. Na každý dotazník máte vždy 15 minut. Načasované dotazníky Vám budou chodit automaticky v pěti časových oknech: ranní (mezi 8:00-10:59), tři denní (jeden mezi 11:00-13:59, jeden mezi 14:00-16:59 a jeden mezi 17:00-19:59), večerní (mezi 20:00-21:59). Vždy Vám v daném časovém období přijde jen jeden dotazník a to náhodně – tzn., že jeden den Vám ranní dotazník může přijít v 8:00 a druhý den v 10:30.

Je třeba zmínit několik věcí. Za prvé, jelikož je na vyplnění dotazníků pouze 15 minut, tak je možné, že si jich někdy vůbec nevšimnete. Zapnutí vyzvánění nebo aspoň vibrací Vám pomůže mít větší přehled o tom, kdy dotazníky chodí.

Za druhé, je možné, že Vám notifikace nefungují správně, jelikož máte na mobilu zapnutý režim šetření baterie (např. režim stamina nebo ultra stamina). V nastavení mobilního telefonu se ujistěte, že takový režim zapnutý nemáte. Pokud byste s tím chtěli pomoct, neváhejte nás kontaktovat.

Za třetí, je taky možné, že není aplikace Health React spuštěna na pozadí. To se může stát, pokud se aplikace Health React zavře (swipem či šipkou zpět). Ujistěte se tedy, že je aplikace spuštěna na pozadí skrze seznam zapnutých aplikací.

V neposlední řadě už taky mohlo uběhnout 23 dní od počátku studie a tudíž dotazníky přestaly chodit automaticky. Termín, kdy mají dotazníky přestat chodit máte napsaný na papíře „Důležité informace ke studii LERCO, který dostáváte na vstupním testování na City Campusu. Pokud si nejste jistý, jestli by Vám dotazníky ještě chodit měly, tak nás kontaktujte.

Pokud se Vám odhlásil Fitbit účet z mobilní aplikace, kontaktujte nás prosím na e-mailové adrese: notifikace4haie@osu.cz, poskytneme Vám Vaše přihlašovací údaje. Prosíme, v žádném případě nepřevádějte FitBit účet na svůj Google účet, ztratili bychom přístup k Vašim datům.

Prosíme, abyste všechny aplikace smazali až po ukončení celé studie. Byť Vám již nebudou chodit dotazníky, tak Vás stále můžeme pomocí aplikace HealthReact upozornit na chybějící data z FitBit hodinek. Po 23 dnech ve studii Vás zároveň pomocí e-mailu požádáme o export dat ze zařízení Atmotube, proto je nezbytné si aplikaci ponechat, dokud se tento krok neprovede.

Celý úkon Vám zabere asi 5 minut. Postupujte prosím podle následujících kroků:

  1. Otevřete mobilní aplikaci Atmotube.
  2. Proveďte poslední manuální synchronizaci potažením úvodní obrazovky dolů. Synchronizace může nějakou chvíli trvat – uvidíte nabíhající se procenta za slovem „sync“ – vyčkejte prosím na dokončení celého procesu. Pokud potáhnete dolů a žádný sync nezačne nabíhat do 10 sekund, můžete přejít na další krok.
  3. Klikněte na záložku v levém horním rohu a vyberte „Settings“ (Nastavení).
  4. Pro Android: Skrolujte níž, dokud nenarazíte na šedý nadpis „Your data“, pod kterým klikněte na funkci „Export data to file“. Vyberte správná data, které odpovídají vašemu 23dennímu monitorování (např. od 1.6.2024 do 23.6.2024) a klikněte na „Save“.
  5. Pro iOS: Klikněte na “Data synchronization” a poté na „Export data to file“ a potvrďte tlačítkem “Share”.
  6. Dále najděte ikonku Gmailu a odešlete soubor na následující email: p4haie@gmail.com.
  7. Hotovo!

O vrácení zařízení budete informováni pomocí e-mailové adresy. Prosíme, kontrolujte ji pravidelně. Rádi bychom Vás požádali, abyste vrátil(a) všechna zapůjčená zařízení a jejich příslušenství ideálně do 2 dnů po skončení monitorovacího období, maximálně však do 5 dnů. Prosíme o vrácení těchto zařízení: ActivPAL + zbylé náplasti, Atmotube monitor kvality ovzduší + nabíjecí kabel a Fitbit chytrý náramek + nabíjecí kabel.

Zařízení můžete vrátit osobně na recepci City Campusu OU, nebo na KTVS PF JU, Na Sádkách 305/2a, vchod č. 1, č. dveří 01 028, kde bude v obou případech provedeno potvrzení převzetí v předávacím protokolu. Možnost zaslání poštou: Pokud nemůžete zařízení vrátit osobně, zašlete jej doporučeně v bublinkové obálce na adresu: Behaviorální laboratoř, projekt LERCO 4HAIE, City Campus OU, Moravská Ostrava 3397, 702 00 Ostrava.